Werkstress is stress gerelateerd aan je job. Je kan dit ervaren wanneer de werkdruk en de verantwoordelijkheden die je hebt niet overeenkomen met je kennis, persoonlijkheid of vaardigheden die je als persoon beheerst. Des al niet te min hangt dit ook samen met het aantal uren of dagen dat je achter elkaar werkt, waardoor werkstress de kop op kan steken. Ook de combinatie van hoge belasting op het werk met belastingen in je privéleven kunnen stressklachten veroorzaken en leiden tot verminderd functioneren op je werk.

Herkenbaar? – Lees dan verder

Oorzaken werkstress

Om tot de kern te komen moeten we eerst kijken naar de oorzaak. Wanneer je stress ervaart op het werk, kan dit vaak meerdere oorzaken hebben. Het is vaak een opeenstapeling van verschillende factoren die zowel persoonsgebonden, werk gerelateerd en psychologisch kunnen zijn. Het verschilt daarom per persoon hoe je werkdruk ervaart en in welke mate het je (over)belast. Wanneer je de balans hierin verliest, ervaar je stress.

Balans

  • Werk gerelateerde oorzaken

Structureel té hoge of lage werkdruk liggen vaak aan de basis van werk gerelateerde stressoorzaken. Een té hoge werkdruk leidt uiteindelijk tot vermoeidheidsklachten, overspanning en soms zelfs tot een burn-out. Daarentegen, als iemand te weinig uitdaging krijgt in zijn/haar job, leidt dit tot vaak tot demotivatie. Daarnaast kunnen ook andere werk gerelateerde factoren een rol spelen. De inhoud van het werk, de eisen aan een functie maar ook het gebrek aan steun van je leidinggevenden en collega’s en de organisatiestructuur spelen hierin een belangrijke rol.

  • Persoonsgebonden oorzaken werkstress

Bij de persoonsgebonden factoren speel je zelf als persoon een grote rol. Het gaat hier over hoe je omgaat met een bepaalde situaties zoals het oplossen van conflicten en welke vaardigheden je hiervoor inzet.  Dit leer je enerzijds door ervaring en anderzijds is dit een stukje hoe je bent. Ook kan je thuissituatie hierin een rol spelen.  Werk je bijvoorbeeld van thuis uit en heb je het moeilijk om je werk en privé balans te bewaken, dan kan je in volgend artikel enkele tips terugvinden. https://jobexpert.be/2020/06/16/gezonde-balans-op-naar-een-evenwichtig-leven/

  • Psychologische oorzaken werkstress

Daarnaast spelen psychologische factoren een rol in hoe je omgaat met stressvolle situaties op je werk. Een paar voorbeelden van deze factoren zijn: perfectionisme, motivatie en assertiviteit. Deze bepalen mede hoe je zal reageren op een te hoge, lage of gevarieerde werkdruk.

Signalen werkstress

Luister goed naar je lichaam. Je lichaam geeft aan wanneer jouw limieten worden bereikt, maar hiervoor moet je leren luisteren. De signalen juist oppikken en interpreteren is cruciaal.

Enkele herkenningspunten kunnen zijn:

  • Minder vrolijk zijn dan normaal,
  • Verminderde productiviteit,
  • Vaker ziek,
  • Vermoeid,
  • Regelmatig te laat op het werk arriveren,
  • Sneller geïrriteerd of gepikeerd,
  • Verminderde betrokkenheid,
  • Lichamelijke klachten die toenemen.

Niet enkel jij, maar ook je collega’s kunnen deze klachten opvallen. Het is belangrijk voor leidinggevenden en collega’s om deze signalen op tijd te herkennen en in te grijpen waar nodig als jij dit zelf niet ziet.

Werkstress voorkomen

Hieronder enkele van onze tips die we jou graag meegeven om werkstress onder controle te houden.

  • Stel je grenzen in als het gaat over overwerk,
  • Zorg dat het werk verdeeld wordt,
  • Maak tijd voor plezier en lach samen met je collega’s,
  • Slaap voldoende
  • Beweeg voldoende na de werkuren,
  • Maak je hoofd leeg door je na het werk te focussen op andere zaken die je leuk vindt,
  • Noteer voor jezelf dagelijks enkele positieve gebeurtenissen of zaken waarvoor je dankbaar was die dag