Corona vierde onlangs zijn eerste verjaardag. Een dag waar we niet graag op terugkijken. Door de lockdown, het thuiswerken en alle maatregelen zijn we zowel op privévlak als op het werk anders moeten gaan leven. Hoe we hiermee omgegaan zijn en op dit moment nog steeds mee omgaan is belangrijk voor onze mentale én fysieke gezondheid. Sommige mensen slapen sinds de komst van dit akelige beestje een heel stuk slechter. Iets wat mentaal start, maar zich fysiek kan gaan uiten na verloop van tijd. We zijn over het algemeen veel bezorgder en zorgen voor afstand met de mensen die we liefhebben. Kortom, we stellen onze grenzen. Deze grenzen fysiek stellen, maar ook mentaal is belangrijk voor onze veerkracht.

Wat is veerkracht?

Bij veerkracht denken we aan het vermogen dat je hebt om je aan te passen aan stress en tegenslag én daar misschien zelfs sterker uit te komen. Veerkracht zegt dus eigenlijk iets over hoe sterk je je voelt bij stress of tegenslagen. Je kan dit vergelijken met de springveer van je pen. Wanneer je hier op drukt, buigt deze mee en veert deze krachtig terug.

Heb je een hoge veerkracht? Dan sta je stevig in je schoenen bij problemen of tegenslagen in je leven. Na een moeilijke periode veer je als het ware weer recht en kun je er weer tegenaan.  Echter wil dit niet zeggen dat je je niet teleurgesteld of boos kan voelen. Je vindt immers een weg om met de situatie om te gaan en buigt dit om naar iets positief. Je komt er zelfs misschien sterker uit.

Heb je een lage veerkracht? Dan stapelt stress zich op in moeilijke situaties en voelt elke tegenslag als een blok op je schouders.  Terugveren gaat niet zo makkelijk en je hebt het gevoel dat je de situatie niet onder controle hebt. Negatieve dingen onthouden zijn evidenter dan de positieve. Je zelfvertrouwen komt op een laag pitje te staan en je hebt meer kans om in een negatieve spiraal terecht te komen.

In welk van de twee bovengenoemde situaties herken jij jezelf?

  • In de eerste situatie? Proficiat! Jij hebt alles onder controle en staat sterk in je schoenen. Moeilijke situaties pak je aan en je zorgt dat het een les is die je meeneemt voor een soortgelijke situatie.
  • Herken je je meer in de tweede situatie? Dan is er nog wat werk aan de winkel. Geen probleem, alles kan je leren. Ook veerkracht kan je trainen.

Veerkracht kan je leren

Net zoals je je buik- en armspieren in de fitness traint, kan je ook jouw veerkracht trainen. Je hebt hier geen toestellen of gewichten voor nodig, enkel wat oefeningen en simpele trucjes helpen je al een heel eind op weg. Met onderstaande oefeningen kan je jezelf veerkrachtiger maken in het leven om moeilijkere situaties beter aan te kunnen. Ze leren je positiever denken, ontspannen en vertrouwen te hebben in jezelf.

  1. Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen krijg je door positief te denken over jezelf. Probeer eens elke dag in een schrift 3 dingen te noteren waarop je trots bent. Dingen die jij bereikt hebt die dag. Het laat je stilstaan bij jezelf en je positieve verwezenlijkingen.

  1. Grenzen

Oefen op ‘neen’ zeggen. Soms moet je grenzen stellen voor jezelf. ‘Neen’ zeggen is niet erg en kan zorgen voor een enorme opluchting. Probeer hier tegenover misschien een ander voorstel te doen waar jij je wel goed bij voelt.

Wanneer iemand je bijvoorbeeld vraagt om zondag mee te komen behangen, maar je hebt zondag al andere plannen kan je eventueel zeggen dat je zondag niet kan, maar dat je wel volgende week wil helpen.

Is behangen gewoon niet aan jou besteed? Geef dit dan eerlijk aan en zeg ‘neen, sorry’. Je kan dan bijvoorbeeld voorstellen dat je iemand kent die dit goed kan.

  1. Hulp aanvaarden

Je moet niet alles zelf willen oplossen. Het is echt geen schande om hulp te vragen of iemand anders zijn mening over een welbepaalde kwestie te horen. Iemand anders kan je situatie op een heel andere manier bekijken en je zo andere insteken geven waaraan jij zelf nog niet gedacht had.

  1. Tijd voor jezelf

Neem voldoende tijd voor jezelf. Geef je hersenen voldoende rust door een goed evenwicht te bewaren tussen slaap, eten en dagtaken zoals werk. Wanneer je hier een goed evenwicht in vindt, kan je moeilijke situaties beter aan. Kortom, je veerkracht versterkt!